Seyyd Kamal Tourang; Mehrdad Madhoshi; Hasanali Aghajani; Abdolhamid Safaei ghdikolaei
Abstract
1- INTRODUCTION
Knowledge management facilitates and accelerates communication and information exchange in every organization and can represent innovation, empowerment and efficiency of organizations (especially, universities). In such circumstances, organizations may employ knowledge in order ...
Read More
1- INTRODUCTION
Knowledge management facilitates and accelerates communication and information exchange in every organization and can represent innovation, empowerment and efficiency of organizations (especially, universities). In such circumstances, organizations may employ knowledge in order to improve their performance (Barney, 1991; Karkoulian et al., 2013). prganizational performance represents its survival status in the present environment. the emphasis of management on the contribution of employees to performance improvement indicates the importance of this issue. this may be implemented as an infrastructural investment on human resources through permeating into the working area. in these situations, high and desirable performance is expected from every organization (Mousakhani et al., 2009).
Hassanali Aghajani; Ziba Ganjehkhor
Abstract
چکیده
خلق ثروت، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال مولد، سه دلیل مهم توجه به موضوع کارآفرینی بوده و برخی معتقدند در جوامع امروزین، لازم است انقلاب کارآفرینی رخ دهد. هدف از ...
Read More
چکیده
خلق ثروت، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال مولد، سه دلیل مهم توجه به موضوع کارآفرینی بوده و برخی معتقدند در جوامع امروزین، لازم است انقلاب کارآفرینی رخ دهد. هدف از اجرای تحقیق حاضر، تبیین اثرات شش متغیر روانشناختی مؤثر بر فرآیند کارآفرینی مستقل در سطح استان مازندران میباشد. جامعه آماری، 1511 کارآفرین مطابق با تعریف دیده بان جهانی کارآفرینی بوده اند که تعداد 291 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس با جمعآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه ای با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 84% ، به آزمون فرضیات ششگانه پرداخته شده است. یافتهها نشان می دهند شش متغیر روانشناختی مورد مطالعه در قالب یک مدل رگرسیون تحلیل مسیر، ضمن تبیین فرآیند کارآفرینی مستقل در سطح استان مازندران، هر کدام هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیرمستقیم و تعاملی، بر فرآیند مذکور تأثیرگذار بودهاند که از این لحاظ، بیش ترین اثرگذاری کلی مربوط به متغیر استقلال در کار(65/2-) بوده و متغیرهای خلاقیت و نوآوری(09/2-)، خطرپذیری(22/1)، اراده و پشتکار(085/1)، کنترل درونی(04/1) و بالاخره روحیه یادگیری(2/0-)، به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند. در پایان نتیجهگیری شده است که مدیران و مسؤولان استان برای بهبود فرآیند کارآفرینی مستقل چگونه باید به این متغیرهای روانشناختی توجه کنند.
کلید واژهها: ویژگی های روانشناختی، فرآیند، کارآفرینی، مازندران